Byzantská misia

Šírenie kresťanstva pred príchodom vierozvestcov

Kresťanstvo sa na našom území objavilo už koncom 2. storočia ako súčasť vplyvu Rímskej ríše. V Panónii vznikla do 4. storočia vyspelá cirkevná organizácia, ktorú však úplne zničili Avari koncom 6. storočia.

Po ich porážke sa od 8. storočia začalo šíriť kresťanstvo zo Salzburgu aj v Nitrianskom kniežatstve. Dôkazom je prvý kresťanský kostol v Nitre, vysvätený v roku 828.

Po vzniku Veľkej Moravy prichádzali misionári z Franskej ríše, ktorí používali latinskú liturgiu. Keďže však neovládali jazyk miestneho obyvateľstva, ich pôsobenie bolo málo účinné a zároveň sa zapájali do mocenských sporov medzi Frankami a Moravanmi.

Zapamätaj si: Pred príchodom Cyrila a Metoda bolo kresťanstvo na našom území prítomné, no šírilo sa pomaly a misionári nerozumeli jazyku ľudu.

Rastislavova žiadosť a príchod Konštantína a Metoda

Knieža Rastislav sa chcel oslobodiť od franského vplyvu a dovŕšiť christianizáciu krajiny. Po neúspechu u pápeža požiadal o pomoc byzantského cisára Michala III..

Cisár vyslal na Veľkú Moravu vzdelaných bratov Konštantína a Metoda, ktorí ovládali slovanský jazyk.

Vytvorili nové písmo – hlaholiku a preložili prvé časti Biblie aj liturgické knihy. Roku 863 priniesli na Moravu aj relikvie sv. Klimenta.

Popri misii založili učilište na výchovu domácich kňazov a vyučovali v jazyku Slovenov. Po 3,5 roku sa vydali do Ríma, aby získali schválenie slovanského liturgického jazyka. Cestou založili učilište aj u Kocela pri Blatenskom jazere.

Hlaholika bola prvé písmo prispôsobené slovanskému jazyku – umožnila vznik vzdelanosti a literárnej kultúry.

Schválenie slovienčiny v Ríme a Metod ako arcibiskup

Pápež v Ríme prijal moravskú delegáciu slávnostne a schválil slovienčinu ako liturgický jazyk – stala sa prvým živým jazykom používaným v liturgii popri latinčine a gréčtine.

Konštantín, ktorý bol chorý, vstúpil do kláštora pod menom Cyril a čoskoro zomrel.

Metod sa stal moravsko-panónskym arcibiskupom, čo znamenalo cirkevnú nezávislosť od franských biskupov.

Napriek tomu nemeckí biskupi s podporou Ľudovíta Nemca Metoda uväznili. Prepustený bol až po 4 rokoch zásahom pápeža a Svätopluka.

Po návrate vybudoval pevnú cirkevnú organizáciu, no opäť čelil odporu nemeckého kléru. Roku 880 musel Metod obhajovať slovanskú liturgiu v Ríme, kde dosiahol potvrdenie cirkevnej aj politickej nezávislosti Veľkej Moravy.

Po Metodovej smrti a odkaz slovanských vierozvestcov

Metodovi odporcovia, vedení nitrianskym biskupom Wichingom, sa snažili vytlačiť slovienčinu z liturgie. Dokonca získali podporu kráľa Svätopluka.

Po Metodovej smrti roku 885 bola slovienčina zakázaná a jeho žiaci, vrátane Gorazda, boli vyhnaní.

Časť odišla do Poľska a Čiech, väčšina na Balkán, kde upravili hlaholiku na cyriliku. Odtiaľ šírili kresťanstvo medzi Bulharov, Srbov a Rusov, čím položili základy ich písomnej kultúry.

Cyril a Metod sú dodnes uctievaní ako svätí vo viacerých slovanských národoch.

Kontrolné otázky

  1. Ako a kedy sa kresťanstvo dostalo na naše územie?
  2. Prečo Rastislav požiadal o pomoc Konštantína a Metoda?
  3. Čo znamenala hlaholika pre Slovanov?
  4. Prečo Metod čelil odporu nemeckého kléru?
  5. Ako pokračovalo šírenie slovanského písma po Metodovej smrti?
  6. V čom spočíva trvalý význam cyrilometodskej misie?