Byzantská misia
Šírenie kresťanstva pred príchodom vierozvestcov
Kresťanstvo sa na našom území objavilo už koncom 2. storočia ako súčasť vplyvu Rímskej ríše. V Panónii vznikla do 4. storočia vyspelá cirkevná organizácia, ktorú však úplne zničili Avari koncom 6. storočia.
Po ich porážke sa od 8. storočia začalo šíriť kresťanstvo zo Salzburgu aj v Nitrianskom kniežatstve. Dôkazom je prvý kresťanský kostol v Nitre, vysvätený v roku 828.
Po vzniku Veľkej Moravy prichádzali misionári z Franskej ríše, ktorí používali latinskú liturgiu. Keďže však neovládali jazyk miestneho obyvateľstva, ich pôsobenie bolo málo účinné a zároveň sa zapájali do mocenských sporov medzi Frankami a Moravanmi.
Zapamätaj si: Pred príchodom Cyrila a Metoda bolo kresťanstvo na našom území prítomné, no šírilo sa pomaly a misionári nerozumeli jazyku ľudu.
Rastislavova žiadosť a príchod Konštantína a Metoda
Knieža Rastislav sa chcel oslobodiť od franského vplyvu a dovŕšiť christianizáciu krajiny. Po neúspechu u pápeža požiadal o pomoc byzantského cisára Michala III..
Cisár vyslal na Veľkú Moravu vzdelaných bratov Konštantína a Metoda, ktorí ovládali slovanský jazyk.
Vytvorili nové písmo – hlaholiku a preložili prvé časti Biblie aj liturgické knihy. Roku 863 priniesli na Moravu aj relikvie sv. Klimenta.
Popri misii založili učilište na výchovu domácich kňazov a vyučovali v jazyku Slovenov. Po 3,5 roku sa vydali do Ríma, aby získali schválenie slovanského liturgického jazyka. Cestou založili učilište aj u Kocela pri Blatenskom jazere.
Hlaholika bola prvé písmo prispôsobené slovanskému jazyku – umožnila vznik vzdelanosti a literárnej kultúry.
Schválenie slovienčiny v Ríme a Metod ako arcibiskup
Pápež v Ríme prijal moravskú delegáciu slávnostne a schválil slovienčinu ako liturgický jazyk – stala sa prvým živým jazykom používaným v liturgii popri latinčine a gréčtine.
Konštantín, ktorý bol chorý, vstúpil do kláštora pod menom Cyril a čoskoro zomrel.
Metod sa stal moravsko-panónskym arcibiskupom, čo znamenalo cirkevnú nezávislosť od franských biskupov.
Napriek tomu nemeckí biskupi s podporou Ľudovíta Nemca Metoda uväznili. Prepustený bol až po 4 rokoch zásahom pápeža a Svätopluka.
Po návrate vybudoval pevnú cirkevnú organizáciu, no opäť čelil odporu nemeckého kléru. Roku 880 musel Metod obhajovať slovanskú liturgiu v Ríme, kde dosiahol potvrdenie cirkevnej aj politickej nezávislosti Veľkej Moravy.
Po Metodovej smrti a odkaz slovanských vierozvestcov
Metodovi odporcovia, vedení nitrianskym biskupom Wichingom, sa snažili vytlačiť slovienčinu z liturgie. Dokonca získali podporu kráľa Svätopluka.
Po Metodovej smrti roku 885 bola slovienčina zakázaná a jeho žiaci, vrátane Gorazda, boli vyhnaní.
Časť odišla do Poľska a Čiech, väčšina na Balkán, kde upravili hlaholiku na cyriliku. Odtiaľ šírili kresťanstvo medzi Bulharov, Srbov a Rusov, čím položili základy ich písomnej kultúry.
Cyril a Metod sú dodnes uctievaní ako svätí vo viacerých slovanských národoch.
Kontrolné otázky
- Ako a kedy sa kresťanstvo dostalo na naše územie?
- Prečo Rastislav požiadal o pomoc Konštantína a Metoda?
- Čo znamenala hlaholika pre Slovanov?
- Prečo Metod čelil odporu nemeckého kléru?
- Ako pokračovalo šírenie slovanského písma po Metodovej smrti?
- V čom spočíva trvalý význam cyrilometodskej misie?